MontsantFoto_2013

cartells del tallers MontsantFoto_2013


"taller d'edició gràfica" a càrrec de Maria Rosa Vila periodista, fotògrafa i editora gràfica, cap de fotografia de la revista de fotografia i viatges “Descobrir” i editora de “Universo” ens explicarà:

Molts fotògrafs que vénen a veure'm a la redacció del Descobrir m'expliquen que el que més els costa és triar les seves fotos. Com fer-ho d'entre els milers d'imatges disparades? Com organitzar-les? Com saber les que funcionen? Com construir un discurs visual potent amb elles? Amb quantes imatges? En quin ordre? Com triar la foto d'obertura d'un reportatge? I la de tancament? Com evitar que ens falti una foto? Com aconseguir que el reportatge sigui estèticament potent?

Si volem que les nostres fotografies componguin un discurs visual estètic i coherent que capturi l'atenció dels espectadors, haurem de saber seleccionar-les i ordenar-les. Si ho fem bé, podrem comunicar molt millor el nostre missatge, ja sigui en un reportatge que volem veure publicat, una exposició, un fotollibre, un multimèdia o un àlbum en una xarxa social.

En aquest taller...
  • Explicaré els criteris fonamentals per seleccionar imatges.
  • Explicaré com passar de tenir una idea de reportatge o projecte fotogràfic a concretar-la correctament, planificar-la, desenvolupar-la i resoldre-la fins convertir-la en un bon treball fotogràfic.
  • Comentarem quines fotografies són indispensables per aconseguir-ho.
  • Mostraré com seleccionar les que ens interessen, i com, en funció de les fotos que escollim, podrem explicar una història o una altra.
  • Donarem una ullada a les diferents maneres d'ordenar les fotos per aconseguir que una sèrie d'imatges soltes d'un aspecte de la realitat es converteixi en un discurs visual efectiu i estètic.
  • Coneixerem els recursos narratius que podem utilitzar.
  • Editarem les imatges realitzades durant la nit en el taller del Manel Soria.
Tot això ho farem de manera molt pràctica, amb multitud d'exemples reals.
- - -   - - -   - - - 

"taller de fotografia nocturna" a càrrec de Manuel Soria, professor de la Facultat d’Enginyeria Nàutica de la Universitat Politècnica de Catalunya, i gran referent del país en la astro-fotografia de paisatges, en els que integra la imatge dels cossos celestes com un element més. Ha publicat reportatges a diversos mitjans, com la web APOD de la NASA. D’afegit, ha fotografiat els “moais” de Rapa Nui a la llum de les estrelles o el firmament del desert d’Atacama.

Ell fotografia la via Làctia tal com la observa l’ull humà. El gran problema no es la tècnica sinó la contaminació lumínica que deixa el seu reflex al cel malgrat que, molts cops, fuig ben lluny de les ciutats.

A la cerca de l’obscuritat complerta, el Manel ha viatjat a Rapa Nui (illa de Pasqua), o al desert d’Atacama a Xile, on les estrelles llueixen d’una manera força especial. Un altre lloc ideal és l’Observatori del Teide, o el del Montsec.

Aquest taller va dirigit a tots aquells a qui els agradi la fotografia de natura, i especialment la astro-fotografia, així com els  afeccionats a l’astronomia y fotògrafs en general que desitgin aprofundir en un dels estils fotogràfics mes interessants i singulars, al mateix temps que gaudeixen d’un entorn natural excepcional.

En aquest taller...  
  • Astrofotografia // Astrofotografia de paisatge 
  • Referències visuals: pintura occidental i oriental, fotografia 
  • Dificultats tècniques i solucions  
  • Equip  
  • Traces d’estrelles  
  • La Via Làctia  
  • Previsualitzar o improvisar ?  
  • La contaminació lumínica  
  • Stellarium
 Aquest aprenentatges els podrem aplicar al llarg d'una sessió fotogràfica nocturna de llarga durada, on amb sort, podrem capturar la Via Làctia
 - - -   - - -   - - - 

"taller de fotografia de paisatge" a càrrec d'en Francesc Muntada, fotògraf de natura, que va iniciar les seves pases al medi com a muntanyenc; el que més li agrada és la fotografia de paisatge, especialment la de l'alta muntanya, tot i no tenir inconvenient en fotografiar elements de la fauna o la flora, la qual cosa li serveix com a excusa per mantenir-se en contcacte continuat amb la natura.

Apasionat dels viatges, li atrauen de manera especial deserts i muntanyes. Islàndia, California, Namibia, Libia, els Andes Bolivians, de l'Argentina i Xile; les Rocallosses del Canadà i Califòrnia i els Alps, també han estat escenaris de les seves captures.

Cel, boires, pluja, cims, neu, aigua, riu, llac, terra, bosc, tempesta, penyal, roca nua, conreus... llum. El paisatge forma part de la  nostra vida, és el teló de fons dels nostres dies, l'embolcall de tot el que fem i, també, dels nostres somnis. La fotografia del paisatge té la facultat de portar-nos allà on voldríem ser, allà on els nostres somnis ens voldrien fer volar. El paisatge té una força evocadora extraordinària i és precisament per aquest motiu que les fotografies del paisatge són sovint decebedores: no sempre sabem encabir dins d'un fotograma allò que ens ha seduït quan ho vivíem.

En la fotografia del paisatge hi intervenen molts elements que estan fora del nostre control: la posició del Sol, les condicions meteorològiques, la transparència de l'aire... només si aquests elements estan en sintonia, les nostres fotografies seduiran els nostres espectadors i, com a fotògrafs, només podem triar el moment i la ubicació on es produirà la màgia de la llum.

Els magnífics paisatges de la serra del Montsant formen un marc excel·lent per posar en pràctica les tècniques que haurem après i per buscar aquells punts de vista i aquelles composicions que captivaran els espectadors de les nostres fotografies. 

En aquest taller... 
  • Presentació del curs i del professor  
  • La fotografia del paisatge: el do de l'oportunitat  
  • La llum: qualitat, direcció i intensitat  
  • La composició: punt de vista, distància focal i enquadrament    
  • La tècnica: reproducció del color, visualització dels detalls  
  • La planificació en la fotografia del paisatge: el secret més ben guardat  
  • Alguns consells pràctics  
  • Quin és el material més adequat per a la fotografia del paisatge?

Les sortides per aprofitar les primeres i darreres llums del dia són voluntàries. Les ubicacions es decidiran en funció de les condicions meteorològiques. 
- - -   - - -   - - -

"taller de macro i flora"càrrec de Jordi Bru, biòleg i fotògraf, i de Ricard Ribas, muntanyenc, naturalista i fotògraf; i de l’Angie Sekinger.

Una primera aproximació al macro extrem, ens la donarà la especial mirada de l'Angie, reconeguda fotògraf escocesa, especialitzada en fotografia d'interiorisme; ha publicat el seus treballs a Architectural Digest, Southern Accents i Veranda, als EEUU.

Para encontrar el tipo de imágenes que me inspiran, no he de ir demasiado lejos, voy por el campo con la nariz a centímetros de las plantas próximas a mi casita en las montañas de Catalunya.
Alguna planta llamará mi atención, miro a través de mi cámara y me hundo bajo la superfície como una buceadora en el mar. Con el objetivo abierto, me muevo por el espacio revelado por la cámara; color, forma y eséncia se enfocan y vuelven a disolverse. La respiración controla mis movimientos i me une a alguna planta tocada en ese momento, por el viento o la luz. 
El momento para realizar la imagen, solamente existe por un instante; viajo por los paisajes, por emociones evocadas por esas plantas, y dentro de una misteriosa energía compartida con ellas.

En Ricard Ribas i en Jordi  Brú, són els creadors i organitzadors del MontsantFoto. La passió per la natura i el seu territori, els ha permès compartir innumerables jornades a la recerca de  les millors condicions per a fotografiar la flora autòctona present a la zona. 

No n’hi ha prou en trobar una flor, sinó que primer de tot cal cercar “la flor”; aquella que presenta unes característiques físiques més adequades, amb les condicions de llum més propicies i un entorn i un fons desitjat per a poder muntar el trípode, la càmera, escollir l’objectiu adient, i la resta d’accessoris necessaris per a poder començar a realitzar la imatge. 
Quan es surt a fotografiar flors, és com tastar un vi Montsant (o Priorat), cal prendre’s el seu temps, buscar-li tots els matisos i, d’aquesta manera, gaudir al màxim de l’experiència.

En aquest taller...

  • Cercar i escollir els millors subjectes a fotografiar: què buscar, com buscar-ho, on buscar-ho?
  • Composició i enquadrament segons la destinació de les imatges: creatives, descriptives, taxonòmiques...
  • Utilització d’objectius específics: macro, anells d’extensió, anells inversors... 
  • Accessoris “imprescindibles” i altres “aconsellables”
  • Utilització de la llum:natural, flaix, reflectors, difusors...